Ahad, 7 Mac 2010

Pusat kemudahan sel stem diterus
METRO. 2010/03/08

CYBERJAYA: Kerajaan Pahang akan meneruskan usaha menjadikan negeri itu sebagai pusat kemudahan pembuatan sel stem terbesar dunia walaupun wujud pandangan negatif mengenai idea berkenaan.
Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob, berkata pihaknya sedar mengenai bantahan yang dikemukakan pihak tertentu terhadap kaedah rawatan sel stem yang dikatakan mampu merawat penyakit sukar termasuk Sindrom Down.
“Saya ada mendengar kata-kata tidak senang mengenai kaedah rawatan ini dengan alasan ia belum boleh dipercayai dan Barat tidak mengiktiraf kaedah itu.
“Saya tidak kisah sama ada orang percaya atau tidak kerana apa yang penting lihat pada keputusan yang dihasilkan. Jangan fikir sama ada Barat terima atau tidak,” katanya.
Menurutnya, kaedah berkenaan yang pernah digunakan kepada anak saudaranya menampakkan hasil memberangsangkan.
“Anak saudara saya mengalami Sindrom Down dan dia menunjukkan hingga 80 peratus perubahan. Jadi, percaya atau tidak, hasilnya dapat dilihat,” katanya selepas perhimpunan Majlis Mahasiswa Anak Pahang (Mampan) dan pelancaran sambutan sedekad Mampan (1999-2009) di Universiti Multimedia, di sini, semalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan