Selasa, 2 Mac 2010

SYABAS GUNA FACEBOOK TERIMA ADUAN.
Kosmo! JUMAAT 15 JANUARI 2010

KUALA LUMPUR -Jika sebelum ini para pengguna Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) mengemukan aduan menerusi talian atau emel tetapi kini semuanya boleh dilakukan menerusi Twitter dan Facebook.

Pengerusi Ekskutif Syabas, Tan Seri Rozali Ismail berkata, penggunaan kedua-dua laman rangkaian sosial itu akan dapat meningkatkan perkhimadtan kepada kira-kira tujuh juta pengguna di Lembah Klang.

"Penggunaan Twitter dan Facebook dilaksanakan setelah mengambil kira semua aduan dan komen pengguna kerana sebahagian mereka tidak mengetahui kerja-kerja Syabas termasuk jadual notis gangguan bekalan air yang berlaku walaupun disiarkan di media cetak dan elektronik.

"Atas tujuan itu, kemudahan baru ini diperkenalkan dan pengguna boleh membuat sebarang aduan kepada kakitangan Syabas yang bersedia 24 jam membalas membalas respon mereka dengan pantas",katanya.

Beliau berkata sedemikian selepas melancarkan Follow@Puspel On Twitter and facebook yang turut dihadiri Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Datuk N. Marimuthu di sini semalam.

Menurut Rozali, menerusi kemudahan baru itu, pihaknya juga dapat menyediakan maklumat terkini secara lebih pantas kepada pengguna.

Pelanggan katanya hanya perlu melayari laman facebook untuk menjadi peminat kepada puspel dengan melayari laman www.twitter.com/puspel atau menaip follow@puspel selepas mendaftar.

"Semenjak dibuka dua hari lalu, kita berjaya berkominikasi secara langsung dengan pelanggan Syabas seramai 300 orang dan laman makluman sembang sebanyak 3,600 orang.

Pada perkembangan lain, Syabas meminta kerajaan Selangor membenarkan semula kerja-kerja pemasangan paip air baru yang sebelum ini dihentikan sejak jun tahun lalu.

Rozali berkata, projek itu perlu disambung semula kerana pihaknya menerima banyak aduan paip usang di kawasan Lembah Klang dan Putrajaya yang menjadi punca masalah kebocoran.

"Sehingga sekarang penukaran paip usang yang kebanyakannya sudah berusia 40 tahun telah dihentikan atas sebab penstrukturan semula proses pengurusan bekalan air,"ujarnya.

Menurut Rozali, tindakan kerajaan negeri itu juga didakwa menjejaskan sistem saluran paip air bernilai RM 1 billion dan setakat ini Syabas hanya berjaya menukar paip baru sejauh 1,600 kilometer (km) daripada keseluruhan 20,000 km dan baki 18,600 km lagi masih tergendala.

Dalam pada itu, Marimuthu turut menggesa kerajaan negeri supaya membenarkan kerja-kerja penyelenggaraan serta penukaran paip lama dilaksanakan segera demi kebaikkan pengguna.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan