Selasa, 2 Mac 2010

TELEFON BIMBIT UBAT PENYAKIT NYANYUK.
kosmo!.

TAMPA - telefon bimbit kini menjadi perhatian untuk digunakan bagi memerangi penyakit nyanyuk atau Alzheimer, kata beberapa penyelidik Amerika Syarikat kelmarin dalam satu kajian.

Kajian perintis yang diketuai oleh Profesor Gary Arendash dari Universiti Florida Selatan di sini mendapati kesan positif itu pada sekumpulan tikus makmal yang menghidap penyakit mirip Alzeimeir.

Tikus itu memperlihatkan peningkatan keupayaan kognitif setelah terdedah pada radiasi lelefon bimbit selama dua jam setiap hari untuk temppoh tujuh bulan hingga sembilan bulan.

Hasil ujikaji Adrendash dan rakan-rakannya itu disiarkan dalam penerbitan Persatuan Alzeimeir, Journal of Alzeimer's Disease eisi Januari.

"Namun, ia (keputusan kajian itu) bukan alasan untuk sesiapa cuba mengubati sendiri Alzeimer dengan menggunakan telefon bimbit, kata Ketua Pegawai Perubatan dan Sains Persatuan Alzeimer, Bill Thies.

Menurutnya, penyelidikan itu perlu diulangi dan disahkan bagi memperoleh keputusan konklusif sebelum ia dapat diketengahkam bagi tujuan komersial. -AP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan